Teknoloji ve Eğitim

Eğitimde Gelenekselci ve Popülist Bir Tutuma – 1 Analiz ve 1 Bakış Açısı

Bugün, bana gelen bir e-posta ile güne başladım. Online bir eğitim zirvesine ilişkin bir davet e-postasıydı. Bu online zirveyi de, COVID – 19 deneyiminin bize sunduğu hediyelerden biri olarak değerlendirdim ve bu daveti incelemeyi seçtim.

Uzun süredir farkında olduğum bir tutum hakkında, içinde bulunduğumuz bu süreçte eğitim ve gelişim kaynaklarının tümüyle dijitale taşınması ve erişilebilir olmasıyla birlikte daha da derinlik kazandım. Uzun süredir sorguladığım bir şeyi bu gelen davet ile birlikte daha da derinlemesine sorgulamaya başladım: Eğitimde yenilikçi ve yaratıcı bir bakış açısı demek ne demekti? Eğitim teknolojileri mi? Deneyim odaklı öğrenme mi? 21. yy becerileri mi? Sahi ne demekti?

Her organizasyonda olduğu gibi, bu organizasyonda da “Tema, Konu Başlıkları ve Konuşmacı Listesi” incelediğim şeylerdi. Yine aynı tutumun baskın olduğu bir organizasyon olduğunu fark ettim: (1) Konuşmacı isimleri, uzmanlık alanları, Program Akışı gibi temel bilgiler var. Bununla birlikte, konuşmacıların hangi tema üzerinden kendi uzmanlık alanlarından katkı sunacağına ilişkin bilgilendirmeler yoktu. (2) Konuşmacılardan özellikle birkaç isim, eğitim ile ilgili her organizasyonda görmeye ve duymaya alıştığımız isimlerdi. Burada anlatmayı arzu ettiğim şey, elbette, her organizasyonda görmeye ve duymaya alıştığımız bu isimlerin uzmanlıklarını hiçe saymak değil… Eğitim alanında genç ve yaratımı yüksek yeni isimlerin de / uzmanların da daha geniş kitlelere katkı olabilmeleri için bu alanı ve fırsatı yaratabilmemiz için neler mümkün? İşte, tam da bunu ifade etmeyi seçiyorum. Pek çok organizasyonda erişilebilir olan uzmanları tekrar ve tekrar erişilebilir kılmak ve yeni yaratımlara alan tanımak için fırsat vermemek gelenekselci ve popülist bir tutum değil mi? (3) Kadınların profesyonel ve gönüllü olarak daha çok yaratımda oldukları alanlardan biri eğitim olmasına rağmen 8 konuşmacı arasında sadece tek bir kadın konuşmacı vardı. Elbette, bu gibi organizasyonların önceliği, o organizasyon ile hedeflenen kazanımlar ya da tema ile bağlantılı uzmanları keşfedebilmek oluyor. Yine de bu organizasyonda da olduğu gibi, bu çok otomatik pilottan çıkan bir tutum değil mi sizce de? Hadi ama, 8 konuşmacı ve sadece 1’i kadın diyorum.

Sonra kendi kendime dedim ki, “Yahu Tuba! Hadi be kızım, üşenme ve bu davet e-postasına bir dönüş yap. Okunur / okunmaz, dikkate alınır, alınmaz… Yine de yaratıma geç… Yargıda olma…”. Aşağıdaki e-postayı göndermiş oldum:

Ardından, eğitim alanında her yıl düzenli olarak “zirve ve benzeri nitelikte” ne gibi organizasyonlar yapılıyor, çok hızlı göz gezdirdim. Bu organizasyonların, internet üzerinden yaptığım aramalar sonucunda ulaşabildiğim en son / güncel tarihli gerçekleşen etkinliklerinin konuşmacı listelerini analiz ettim. Bu analiz ile hedeflediğim, Türkiye’de kadınların en çok katkı ile yaratımda oldukları ve emek verdikleri alanlardan olan “eğitim” ile ilgili organizasyonlarda sergilediğimiz gelenekselci ve popülist tutumu veriler ile ortaya koyabilmekti.

Bu analizde 8 ayrı organizasyon yer alıyor. Bu 8 organizasyonda, “konuşmacı” niteliğinde tespit edebildiğim 206 konuşmacı var. Bu konuşmacıların ise sadece %33,98’i kadın… Analiz verilerini aşağıya bırakıyorum:

Eğitimde aktörler / rol modeller / örnekler / iyi uygulamalar / uzmanlar konusunda da alışılagelmişin dışına çıktığımız, yenilere ve gençlere fırsat verdiğimiz, yenileri ve gençleri keşfetmek için alanlar yarattığımız ya da var olan alanlar için fırsatlar sunduğumuz, toplumsal cinsiyet eşitliği temelli organizasyonları birlikte geliştirmemiz için neler mümkün?

Eğitimde yenilikçi ve yaratıcı bakış açısının sadece yöntemler / metodolojiler ya da belki popülist tutumlar üzerinden değerlendirilmediği, çeşitliliğin ve fırsat eşitliğinin de kucaklandığı ve desteklendiği eko sistemleri birlikte yaratabilmemiz için neler mümkün?

Yazar Hakkında

Tuba Çal

1987 yılında Balıkesir’de doğdu. 2005 yılında Balıkesir Lisesi’nden, 2009 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonometri lisans programından mezun oldu. Profesyonel iş hayatına Petkim Petrokimya Holding A.Ş.’de İnsan Kaynakları Yetkilisi olarak başladı. Kariyerine, 2011 – 2014 yıllarında Özyeğin Üniversitesi’nde devam etti; burada sırasıyla Başvuru, Kayıt ve İstatistik Uzmanı ve Sistem & Süreç Geliştirme Uzmanı olarak görev aldı. Bu dönemde, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın (YÖK) Yükseöğretim Öğrenci Bilgi Sistemi’nin yeniden yapılandırılması ve Mezun Bilgi Sistemi’nin oluşturulması projelerine öncülük etti, destek ve danışmanlıklar sağladı. Özyeğin Üniversitesi’nin 2014 yılı mezunları tarafından “En Sevilen İdari Personel” ödülüne layık görülen Tuba Çal Ağustos 2014’den bu yana Çelikel Eğitim Vakfı’nda Vakıf Yöneticisi olarak çalışmaktadır. Bunun yanı sıra, fototerapi temelli ve koçluk disiplinine dayalı oyunlar geliştiren ve kendi profesyonellerini yetiştiren Points of You’nun L1 ve L2 sertifikalarına sahiptir ve Practioner (Türkiye) uzmanlığı ile Points of You Türkiye kapsamında Explorer eğitimleri gerçekleştirebilmektedir.

Çelikel Eğitim Vakfı’nda pek çok süreç ve proje geliştirme çalışmaları ile burs, gençlik ve eğitim projeleri deneyimi bulunan Tuba Çal yetkinlik bazlı mülakat tasarımları ve uygulamaları alanında da uzmandır. 2017 ve 2018 yıllarında Anel Grup (www.anelgroup.com) Eğitim Komitesi Üyeliği ve İç Eğitmeni olarak da çalışmalar gerçekleştiren Tuba Çal, eş zamanlı olarak çeşitli sivil toplum ve eğitim kuruluşunda da danışman ve üyedir:

• Hayat Sende Derneği, Geleceğe Koşanlar Mentorluk Projesi Danışma Kurulu Üyesi (2016 – 2018)
• E – Bursum (Sosyal Girişim), Danışma Kurulu Üyesi (2016 – 2018)
• Çelikel Eğitim Vakfı, Geleceğin Şifresi: Kodlama Projesi Danışmanı (halen)
• Çelikel Eğitim Vakfı, Akran Buluşmaları Projesi Danışmanı (halen)
• Çelikel Eğitim Vakfı, Kıvılcımdan Topluma Projesi Danışmanı (halen)
• Çelikel Eğitim Vakfı, Yönderlik Programı Danışmanı (halen)
• Dijitalleşme ve Endüstri 4.0 Derneği (Gönüllü) Üyesi (halen)
• Çağdaş Drama Derneği İstanbul Şubesi Üyesi (halen)
• Balya Kayalar Köyü Sosyal Yardımlaşma Derneği, Denetim Kurulu Üyesi (halen)

Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Sertifika Programı’nı tamamlamış olup, Proje aşamasındadır. Projesi “Duygusal Çeviklik Becerisinin Yaratıcı Drama Yöntemi ile İşlenmesi”dir. Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı (TÜSEV) Değişim için Bağış: Filantropi Profesyonelleri Eğitim Programı üçüncü dönem mezunudur. Farklı disiplinler konusunda kendisini geliştirmeye devam ederek gençlere yönelik yetenek yönetimi ve kariyer danışmanlığı sağlamaktadır. Aynı zamanda, çeşitli projeler (kişisel, sosyal, vb. gelişim) kapsamında gençler ve yetişkinler için eğitim içerikleri geliştirmekte ve uygulamaktadır.

Yorum Yaz

Yorum yapmak için buraya tıklayın