Trend Teknolojiler Yapay Zeka

Aile Şirketlerinde Yapay Zekâ Hangi Koltuğa Oturacak?

Aile şirketlerinde kuşaklar arası aktarım esnasında ortaya çıkan sıkıntılar döngüsü, teknolojinin sunduğu faydalar ışığında son bulabilir.

Türkiye’deki aile şirketlerini önümüzdeki süreçte ciddi sıkıntılar bekliyor. Zira birçoğu (yüzde 78) üçüncü kuşağa mirası devretme aşamasında. Tam da bu süreçte aile şirketlerini neler beklediğini size anlatmak istiyorum. Sonra da çağımızın dijital gereçleri bu konuda neler sunmaya başladı onu anlatacağım. Bugüne kadar yaptığım birçok röportaj ve akademik araştırmada aile şirketlerinin 4 evreli bir süreç yaşadığını gözlemledim. 

1. İdealizm

Bu süreç şirketlerin varoluşunu ispatlama sürecini kapsıyor. Bin bir türlü zorlukları aşıp bir hedef ve amaç uğruna tüm hayat enerjisinin seferber edildiği bir dönem. Sadece patronun değil, çalışanların da şirket değerlerine aidiyetinin en yüksek olduğu dönem.

2. Geliştiriciler

Varoluş ispatlanıp, öz güven yerine geldikten sonra gelişim, büyüme ve yayılma süreci başlıyor. Bu görevi şirketin ikinci kuşak temsilcilerinin ağırlıklı olduğu ekip üstleniyor. Aslında şirketin yaşam ömrünü belirleyen en kritik temel burada atılıyor. Çünkü o şirketlerin ne kadar uzun yaşayacağı, geliştiricilerin ne kadar sağlıklı ve doğru adımlar attığı ile doğrudan alakalı. İstatistiklere göre Türkiye’deki aile şirketlerinin yüzde 60’ı ikinci kuşak hatalarının sebebiyle parçalanıyor.

3. Keyifçiler

Evet, üçüncü kuşak temsilcileri bana kızmasın ama genel anlamda bu kuşak ‘keyifçiler’ olarak adlandırılıyor. Aile içi düşünce farklılıklarının hat safhada olduğu ve aidiyet duygusunun eridiği bir dönem. Üçüncü kuşaklar, bir yandan kendilerini aileye ispat etmeye çalışsa da daha çok kendi hayat standardının kalitesi ile ilgilenirler. Büyüklerine yansıtmamaya çalışsalar da hobileri şirketin sıkıcı yönetim kurulu toplantılarından daha önemlidir. Hatta kafalarında hobilerine yönelik iş kurma, kendini burada ispatlama evreleri baş gösterir. Butik otel, sanat merkezi tasarım atölyeleri bu girişimlerin en bilinenleridir. Bir yandan da miras kavgaları baş gösterir. Aidiyet duygusu güçlü bir şekilde eriyordur artık…

4. Parçalanma/Çürüme

Dünya üzerinde 10 kuşaktır devam eden aile şirketleri var. Ancak genel tablo bu şekilde ilerliyor. Keyif ve aidiyetsizlik dönemlerinden sonra kaçınılmaz olarak çürüme dönemleri gelir. Sadece şirketlerde değil, devletlerde de süreçler benzer ilerler.

Peki yüzlerce yıldır yaşanan bu döngüyü neden kıramıyoruz? Cevabı genetik kodlarımızda gizli. Zira, insanoğlu her üç nesilde bir tamamen yenileniyor ve geçmiş ile bağı reel olarak kopuyor. Yine aynı hataları yapmak üzerine bir daha kurgulanıyor. Ama bugün hiç olmadığımız kadar şanslıyız. Zira üçüncü kuşağın imdadına yapay zekâ yetişmek üzere. Yakın zaman önce okuduğum bir araştırmada tüm tarihin bir yapay zekaya yüklenmesi ve devlet yönetimleri için kullanılması anlatılıyordu. Bu kadar iddialı olmasa da yakın zamanda şirket yönetimlerinde yapay zekânın da bir koltuğu olacağı açık.  

Etiketler

Yazar Hakkında

Metin Can

Konuşma konuları
Girişimcilik Bilimi ve Başarı Kodları
KOBİ’ler ve Dijitalleşme
KOBİ’ler ve Endüstri 4.0’a Geçişin Yol Haritası
Yapay Zekâ Ve Ekonominin Geleceği
Gelecek Okuryazarlığı
Aile Şirketleri
Toplantılara katkısı
Seyyah bir ekonomist ve gazeteci olan Metin Can, ekonominin nabzını sahada tutması ile ünlü. Türkiye’yi karış karış gezerek sanayi bölgelerini, ekonomik ve sosyal problemleri yerinde inceliyor. Küresel araştırmalar için ülke ülke dolaşıyor. En güncel konuları mevcut tecrübesi ile harmanlayıp sade bir dilde anlatıyor.

Sunum tarzı
Dinleyicilerle gerçekçi bir bağ kurmayı başarabilen Can, en karmaşık teorileri basit bir sunuma indirgeyebiliyor. İnteraktif diyaloglar ise en başarılı olduğu alan…

2002 yılında Platin Dergisi’nde ekonomi gazeteciliğine başlayan Metin Can, Referans Gazetesi, Hürriyet Gazetesi, Ekonomist Dergisi Habertürk, Sabah ve Natioanal Geograpich gibi yayınlarda röportajlar ekonomi editörlüğü yaptı. Can, bu sürede ekonomi basınında en fazla ödüle layık görülen gazeteci unvanını aldı. Türkiye’nin yanı sıra 50’den fazla ülkede KOBİ’lerin ve girişimcilerin gelişim süreçlerini yerinde inceledi, küresel başarı öyküleri kaleme aldı. CNN Turk ve SKY News kanalları için küresel ekonomi programları hazırladı. Cibuti’den Sibirya’ya Çin’den Arjantin’e dünyanın birçok yerinde yerli yabancı başarı kahramanlarını kovaladı ve öyküleştirdi.

Türkiye ve dünya genelinde 2000’den fazla röportaj gerçekleştirdi. Yapı Kredi bankası Sponsorluğunda “Anadolu’nun En Büyük 250 Şirketi” Araştırmasına imza attı.

Aynı zamanda sosyolog olan Can, Uzun yıllar akademik alanda çalışmalar da yaptı Can, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve Bahçeşehir Üniversitesi’nde Küresel Siyaset ve Ekonomi üzerine lisans ve yüksek lisans eğitimleri aldı. Aynı üniversitelerde Girişimcilik alanında dersler verdi.

Can’ın yayınlanmış 3 adet de kitabı bulunuyor. 2012’de Alfa Yayınevi’nden çıkan İlk kitabı ‘Mucit KOBİ’ler’ birçok üniversitede ve yurtdışında ders kitabı olarak okutuldu. Can’ın diğer Kitapları ise sırasıyla “Yarına Hazır KOBİ’ler” ve “KOBİ 4.0 Nasıl olunur, 100 Başarılı Uygulama”

Can aynı zamanda Türkiye’nin İlk Endüstriyel Ürün, Yazılım Ve Girişimci Arama Motoru olan Yerliara.com’un da mucidi. Türkiye’nin teknolojideki üretim gücünü ve kabiliyetlerini görünür hale getirmek için tasarlanan oluşumda bugün 5 bine yakın şirket yer alıyor. İstanbul Sanayi Odası (İSO) ve İTÜ Arı Teknokent gibi 20’ye yakın kurumun gönüllü destek olduğu oluşum yeni nesil bir tanıtım ve ticaret platformu olarak yoğun ilgi görüyor.

Uzun yıllar Türkiye Dağcılık Federasyonu’nda ekstrem sporlar eğitmeni olarak da görev yapan Can, bu alanda da faaliyetlerini sürdürüyor.

Yayınlanmış Eserleri:

KOBİ 4.0 Nasıl Olunur- 100 başarılı uygulama (2016)
Yarına hazır KOBİ’ler (2012)
Mucit KOBİ’ler (2010)
Sunum Dilleri: Türkçe, İngilizce

Yorum Yaz

Yorum yapmak için buraya tıklayın